Jakie są rodzaje hamulców pneumatycznych?

Każda poruszająca się po drogach maszyna — od samochodów osobowych po ciągniki rolnicze — potrzebuje skutecznego systemu hamulcowego. Sprawny układ odpowiadający za zatrzymanie pojazdu jest niezbędny, by legalnie i bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym. Na przestrzeni lat producenci samochodów i maszyn zdołali opracować mnóstwo różnych typów systemów hamulcowych, a jednym z najpopularniejszych obecnie są hamulce pneumatyczne. Co warto wiedzieć o tym układzie?

Czym są hamulce pneumatyczne?

Hamulce pneumatyczne (zwane również „powietrznymi”) to element systemu hamulcowego, który do zatrzymywania pojazdu wykorzystuje moc powietrza pod ciśnieniem. Gaz jest osuszany i dostarczany do układu z pomocą kompresora, a następnie trafia do specjalnych zbiorników. Gdy następuje moment hamowania, powietrze jest uwalniane do odpowiednich komór systemu, a hamulce pojazdu zaciskają się na tarczach lub bębnach.

Jak wykorzystuje się hamulce pneumatyczne?

Układy pneumatyczne cenione są za swoją wysoką siłę hamowania. Ta ich cecha przyczyniła się do ogromnej popularności tego systemu w przemyśle ciężkim, gdzie operuje się maszynami o dużej masie (a przez to i trudnymi w zatrzymywaniu). Dzięki stosunkowo niskiej awaryjności i trwalszej konstrukcji obecnie znajdują one zastosowanie w samochodach ciężarowych, pojazdach rolniczych i budowlanych, a także w kolei. Ten układ bywa umieszczany także w autach sportowych.

Rodzaje hamulców pneumatycznych — jak się je dzieli?

Układy z hamulcami pneumatycznymi często projektowane są specjalnie na potrzeby konkretnego typu pojazdu. Oznacza to, że budowa systemu różni się w zależności od takich czynników jak rozkład osi czy obecność naczepy lub przyczepy.

Hamulce pneumatyczne montowane w przyczepach dzieli się przede wszystkim na jedno- i dwuprzewodowe. Różnica między tymi modelami leży w konstrukcji przewodu potrzebnego do zasilenia układu i sterowania zaciskiem hamulców. W przypadku wariantu jednoprzewodowego funkcje te są zintegrowane w ramach jednego przewodu, a w momencie hamowania ciśnienie w nim jest obniżane. W systemie dwuprzewodowym występują natomiast osobne ścieżki dla obu tych zadań. Tu hamowanie następuje wtedy, gdy ciśnienie w przewodzie sterującym wrośnie.

Należy pamiętać, że zarówno pojazd, jak i przyczepa powinny być wyposażone w ten sam rodzaj systemu hamulcowego. Istnieją też sposoby modyfikacji układu tak, by obsługiwał dwuprzewodowy ciągnik i jednoprzewodową przyczepę.

Jak znaleźć części do hamulców pneumatycznych?

Hamulce pneumatyczne nie należą do bardzo wymagających w konserwacji i naprawie. Ich eksploatacja wciąż jednak wiąże się ze stopniowym zużywaniem elementów, przez co prędzej czy później zachodzi konieczność ich wymiany. Części do układów pneumatycznych najłatwiej znaleźć w internecie, zwłaszcza w ofertach sprzedawców dostarczających elementy do konkretnego typu pojazdów. Hamulce pneumatyczne do układów jedno- i dwuprzewodowych znajdziesz na przykład w ofercie Nadkola.pl, polskiego sklepu z częściami i akcesoriami samochodowymi.